Natuzzi – výrobca harmónie
Za známym sloganom si väčšinou predstavíme harmóniu tvarov a farieb. Pre značku Natuzzi má ale pojem „harmónia“ oveľa hlbší význam. Zahŕňa harmóniu prírodného a kultúrneho prostredia Apúlie, ale aj harmóniu, spojenú s dôstojnými pracovnými podmienkami zamestnancov.
Rešpekt k ľuďom, rešpekt k okoliu
Zakladateľ a šéf značky Pasquale Natuzzi často zdôrazňuje, že najvzácnejším kapitálom spoločnosti sú práve zamestnanci. Firma sa zaujíma nielen o svojich kmeňových zamestnancov, ale aj o ľudí, ktorí pracujú v zámorských fabrikách. Zodpovednosť voči nim sa prejavuje rôzne. Základom je férový plat a rôzne zamestnanecké benefity, zahŕňajúce dovolenkové balíčky, zľavy či rodinné aktivity.
Zamestnancov Natuzzi chráni Etický kódex, v ktorom je prísne zakázaná akákoľvek diskriminácia, šikana či ponižovanie. Samozrejmosťou je bezpečné pracovné prostredie, ktoré potvrdzujú najvyššie certifikáty, týkajúce sa ochrany zdravia, bezpečnosti práce a ekológie.
Spoločnosť ale myslí aj na širšie okolie – mimo továrne. Napokon, prírodné a kultúrne prostredie je hlavným inšpiračným zdrojom Natuzzi. Aj preto značka finančne podporuje obnovu historickej časti mesta Matera, ktorá je zapísaná do zoznamu pamiatok Unesco. Keď pred pár rokmi divadlo Petrucelli v Bari zachvátil požiar, Natuzzi sa podieľala na jeho rekonštrukcii a do vynoveného divadla dodala kreslá.
Skryté tajomstvá sedačiek
Žiaľ, rešpekt k zamestnancom a okoliu sa netýka všetkých firiem. V poslednom desaťročí sa začali v Taliansku objavovať prípady, súvisiace s vykorisťovaním zamestnancov v nábytkárskych fabrikách. Mzdy, ktoré sú hlboko pod zákonným minimom, prekračovanie maximálnej pracovnej doby či pracovné prostredie, ohrozujúce zdravie a životy robotníkov, sú u niektorých zamestnávateľov bežnou praxou.
Odhalenia inšpektorátu práce sa týkali nových výrobcov nábytku, ktorí v posledných rokoch zaplavili taliansky trh. Spája ich extrémne výhodná cena produktov, dosiahnutá vďaka lacnej pracovnej sile a zníženej kvalite výrobkov.
Je logické, že tradičné spoločnosti, na čele s Natuzzi, sa cítia byť takýmito praktikami ohrozené. Nekalá konkurencia ničí trhové prostredie a zároveň poškodzuje dobré meno poctivých výrobcov.
Férová konkurencia
Pred piatimi rokmi sa v Taliansku zjavili sugestívne bilbordy s portrétom robotníka, ktorý má kožu na chrbte pozošívanú ako čalúnenú sedačku. Fotku dopĺňal strohý nápis: NON SULLA MIA PELLE – Nie na mojej koži.
Hádate správne – kampaň poukazuje na špinavé praktiky výrobcov extrémne lacných sedačiek. Kľúčový odkaz reklamy je jednoduchý. Príliš lacný nábytok má svoju cenu – zaplatia ju robotníci s nízkymi mzdami, pracujúci v nevyhovujúcich podmienkach.
Spomínanú kampaň odštartovala spoločnosť Natuzzi a postupne sa pridali aj ďalší tradiční výrobcovia nábytku. Tých je v Taliansku, a predovšetkým v Apúlii, neúrekom. Nečudo, príbeh Pasquala Natuzziho inšpiroval aj iných podnikateľov, často jeho bývalých zamestnancov. V takzvanom „sedačkovom regióne“ je konkurencia vítaná. Musí to však byť konkurencia, ktorá podniká poctivo.